22 marca 2017

Pedagogika – II stopień

 

PEDAGOGIKA – II stopień

2-letnie studia stacjonarne i niestacjonarne, prowadzące do tytułu zawodowego magistra

 

 

Celem kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku pedagogika jest poszerzenie kompetencji studenta w obszarze pedagogiki i jej subdyscyplin, przygotowanie go do pracy zawodowej oraz prowadzenia badań naukowych.

Absolwent jest przygotowany do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w: szkolnictwie i placówkach oświatowych (po ukończeniu specjalności nauczycielskiej i uzyskaniu przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela[1] wykraczającego poza obowiązkowe programy kształcenia na specjalnościach nienauczycielskich; absolwentom studiów pierwszego stopnia z przygotowaniem do wykonywania zawodu nauczyciela studia drugiego stopnia dają możliwość uzyskania uprawnień do prowadzenia zajęć we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek), placówkach opiekuńczo-wychowawczych, animacji kulturalnej i pomocy społecznej, poradniach specjalistycznych, administracji państwowej i samorządowej, służbie zdrowia, a także instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości. Jest przygotowany do planowania indywidualnej praktyki pedagogicznej oraz podejmowania roli kierowniczej w placówkach oświatowych.

Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika jest przygotowany do prowadzenia działalności naukowo-badawczej oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia w obszarze nauk społecznych lub humanistycznych.

Student wybiera specjalność, której ukończenie poszerzy jego kompetencje zawodowe. Poniższe opisy przygotowania zawodowego w ramach poszczególnych specjalności nie są równoważne z uprawnieniami do wykonywania zawodu, które określają ustawy branżowe.

[1] Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. 2012., poz. 131 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz.U. 2009, Nr 50, poz. 400.

 

 

Proponowane specjalności na kierunku PEDAGOGIKA


 

ANIMACJA KULTURY Z PROFILEM ARTYSTYCZNYM – TEATR

Studia drugiego stopnia na specjalności animacja kultury z profilem artystycznym – teatr kształcą pedagogów czasu wolnego, animatorów aktywności kulturalnej różnych kategorii społecznych, opiekunów amatorskich zespołów artystycznych, moderatorów interakcji społecznej w grupach i środowisku lokalnym. Absolwenci są w szczególności przygotowani do pracy w wielodziedzinowych instytucjach kultury, a także w ograniczonym zakresie do pracy w innych instytucjach kultury i mediach. Dodatkowo absolwenci studiów drugiego stopnia są przygotowani do prowadzenia badań terenowych – monograficznych, sondażowych, biograficznych i badań w działaniu oraz prowadzenia zajęć warsztatowych w wybranej dziedzinie kultury symbolicznej. Absolwent może być zatrudniony m.in. w instytucjach kultury, administracji samorządowej i państwowej, lokalnych mediach (prasa, radio, telewizja), instytucjach oświatowych, np. do realizacji zajęć pozalekcyjnych (po spełnieniu wymogów resortowych), agencjach usługowych (fotograficznych, filmowych, koncertowych), agencjach reklamowych, prywatnych szkołach artystycznych i innych instytucjach edukacji artystycznej, w działach marketingu firm prywatnych i państwowych. Absolwent animacji kultury może prowadzić również samodzielną działalność artystyczną lub prywatną działalność gospodarczą w obszarze aktywności wolnoczasowej.


 

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

ścieżka: edukacja medialna

Sylwetkę absolwenta studiów drugiego stopnia tej specjalności charakteryzuje kilka zakresów kompetencji nauczyciela: pogłębione rozumienie istoty człowieka, roli edukacji w jego rozwoju i na tym podłożu szczegółowego rozumienia dziecka i uwarunkowań jego aktywności; znajomość zasad analizy rzeczywistości (aspekt metodologiczny) w jakiej funkcjonują oraz ich stosowanie w badaniu, w doborze metod służących do eksploracji określonych sytuacji dziecka, uwarunkowań jego osiągnięć edukacyjnych; poznanie istotnych dla współczesnej edukacji strategii działania pedagogicznego oraz umiejętnego i elastycznego ich realizowania w praktyce (wiąże się to z pogłębionym rozumieniem integracji, jako głównej idei edukacji małego dziecka analizowanej na tle szerszego kontekstu i tendencji światowych); pogłębienie wiedzy i umiejętności studenta z zakresu mediów i technologii komunikacyjno-informacyjnych; przygotowanie go do prowadzenia działalności naukowo-badawczej w obszarze pedagogiki medialnej. Może podjąć pracę w przedszkolu i w klasach I-III oraz dodatkowo prowadzić zajęcia komputerowe.

 

ścieżka wspieranie dzieci w rozwoju zdolności

Sylwetkę absolwenta studiów drugiego stopnia tej specjalności charakteryzuje kilka zakresów kompetencji nauczyciela: pogłębione rozumienie istoty człowieka i w ślad za tym roli edukacji w jego rozwoju i na tym podłożu szczegółowego rozumienia dziecka i uwarunkowań jego aktywności; znajomość zasad analizy rzeczywistości (aspekt metodologiczny), w jakiej funkcjonują oraz ich stosowanie w badaniu, w doborze metod służących do eksploracji określonych sytuacji dziecka, uwarunkowań jego osiągnięć edukacyjnych; poznanie istotnych dla współczesnej edukacji strategii działania pedagogicznego oraz umiejętnego i elastycznego ich realizowania w praktyce (wiąże się to z pogłębionym rozumieniem integracji, jako głównej idei edukacji małego dziecka analizowanej na tle szerszego kontekstu i tendencji światowych); pogłębienie wiedzy i umiejętności studenta z zakresu wspomagania dzieci w rozwoju zdolności; przygotowanie go do prowadzenia działalności naukowo-badawczej w obszarze pedagogiki zdolności i twórczości. Może podjąć pracę w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej oraz dodatkowo w placówkach pozaszkolnych prowadząc zajęcia dla dzieci zdolnych i twórczych.

 


 

LOGOPEDIA

Do podjęcia studiów na tej specjalności uprawniona jest osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia lub studia magisterskie na kierunku pedagogika o specjalności logopedycznej lub kierunek logopedia  (minimum 800 godzin kształcenia logopedycznego)

Studia II stopnia logopedia realizowane na kierunku Pedagogika są przeznaczone dla osób chcących uzyskać wiedzę i umiejętności praktyczne przygotowujące ich do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent zdobywa wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności, niezbędne w prowadzeniu interwencji logopedycznych, polegających na profilaktyce logopedycznej, identyfikacji zaburzeń zdolności komunikacyjnych (diagnostyka logopedyczna) oraz eliminowaniu lub łagodzeniu ich objawów (terapia logopedyczna).

Podstawa prawna

  1. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli Dz. U. 2017 poz. 1575 pkt 4. Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która pkt 4) ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy określone w § 20.
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
  4. Zarządzenie Nr 79/2014/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5 grudnia 2014 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna
  5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych


 

PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA I PROFILAKTYKA

Absolwent studiów II stopnia na specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka jest wyposażony w pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie rozumienia i analizowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w szeroko rozumianym środowisku społecznym, np. w instytucjach oświatowo-wychowawczych, pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych oraz pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. Jest przygotowany do diagnozowania, rozumienia i podejmowania działalności wspomagającej rozwój dziecka i współpracy ze służbami wspierającymi dziecko i rodzinę uwzględniając kontekst współczesnych tendencji, kontekstów i problemów pedagogicznych w Polsce i na świecie. Dodatkowo absolwenci studiów drugiego stopnia są przygotowani do prowadzenia działalności naukowo-badawczej w obszarze pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyki społecznej.

 


 

POMOC SPOŁECZNA I SOCJOTERAPIA

Absolwent tej specjalności jest przygotowany do samodzielnego diagnozowania i rozwiązywania teoretycznych i praktycznych problemów z obszaru pomocy społecznej. Uzyskuje także podstawowe kompetencje w zakresie prowadzenia grup socjoterapeutycznych i edukacyjno-rozwojowych. Jest przygotowywany do pracy (po spełnieniu wymogów resortowych) w instytucjach pomocy społecznej, w instytucjach oświaty i wychowania, w poradniach oraz instytucjach prowadzących działalność profilaktyczną.


 

RESOCJALIZACJA Z TERAPIĄ SPECJALISTYCZNĄ

Absolwent tej specjalności poza pogłębioną wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, uzyskuje szersze podstawy teoretyczne i praktyczne do realizacji terapii specjalistycznej w wybranych obszarach oraz projektowania, wdrażania i ewaluacji lokalnych oraz szkolnych strategii profilaktycznych. Jest przygotowany do prowadzenia badań pedagogicznych oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia. Dodatkowo, absolwent uzyskuje specjalistyczne umiejętności potrzebne do pracy resocjalizacyjnej i prowadzenia doradztwa z osobami o zróżnicowanych przejawach i stopniu niedostosowania społecznego w środowisku otwartym i instytucjach publicznych, np.: sądach (kuratorzy sądowi), kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, policyjnych izbach dziecka, ośrodkach resocjalizacji i terapii uzależnionych, ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych oraz zakładach karnych i schroniskach dla nieletnich.