9 stycznia 2019

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – jednolite studia magisterskie

 

PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

5-letnie studia stacjonarne i niestacjonarne, prowadzące do tytułu zawodowego magistra

 

UWAGA: Informacja dla absolwentów I stopnia kierunku pedagogika o specjalności edukacja elementarna lub edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

Od dnia 1 października 2019 r. uczelnie mogą rozpocząć cykl kształcenia (prowadzić rekrutację na studia) przygotowujący do zawodu nauczyciela przedszkola i klas I – III szkoły podstawowej jedynie w ramach kierunku studiów o ściśle określonej nazwie: „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” w ramach jednolitych studiów magisterskich

Absolwenci studiów pierwszego stopnia pedagogiki o specjalności edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna lub edukacja elementarna, którzy chcieliby podjąć dalsze kształcenie w tym zakresie w celu uzyskania tytułu zawodowego magistra, mogą ubiegać się o przyjęcie na jednolite studia magisterskie na kierunku „pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna” (student, po przyjęciu w drodze rekrutacji na pierwszy rok studiów, będzie mógł, na zasadach przewidzianych w Regulaminie studiów, ubiegać się o zaliczenie części przedmiotów/efektów uczenia się i zostać wpisany na wyższy niż pierwszy semestr studiów).

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. poz. 1861 z późn. zm.).

 

 Sylwetka absolwenta

Absolwent 5-letnich studiów na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna otrzymuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.  Podejmując pracę będzie przygotowany do:

  • rozpoznawania aktualnego stanu i potencjalnych możliwości dzieci jako punktu wyjścia do wzbogacania ich doświadczeń;  
  • inicjowania aktywności uczniów umożliwiającej im uczenie się, badanie świata, nadawanie znaczeń otaczającej rzeczywistości w toku negocjacji społecznych oraz stosowanie różnych strategii rozwiązywania zadań we wszystkich obszarach aktywności edukacyjnej;
  • organizowania życia społecznego w klasie, szkole i w środowisku lokalnym;
  • organizowania wspólnych z dziećmi działań artystycznych będących narzędziem odbierania i wyrażania piękna;
  • operowania technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w przygotowywaniu procesu edukacyjnego;
  • pielęgnowania idei odpowiedzialności za własną Ojczyznę oraz tolerancji dla innych kultur, a także racjonalnego włączania w proces edukacyjny zasobów kultury i tradycji różnych cywilizacji, narodów, grup etnicznych;
  • trafnego rozpoznawania zjawisk pedagogicznych, badania tych zjawisk w działaniu, podejmowania odpowiedzialnych decyzji i działań;
  • refleksyjnego praktykowania działań edukacyjnych i wychowawczych;
  • krytycznego myślenia oraz poszukiwania innowacyjnych i dostosowanych do potrzeb sytuacji działań.

W toku studiów będzie również miał sposobność zdobyć i doskonalić:

  • umiejętność sprawnego operowania narzędziami kulturowymi umożliwiającymi funkcjonowanie w świecie;
  • umiejętność sprawnego organizowania działania swojego i innych;
  • umiejętność operowania językiem obcym na poziomie umożliwiającym komunikowanie się i wymianę doświadczeń zawodowych.

W efekcie studiów będzie stawał się nauczycielem:

  • działającym zgodnie z etyką zawodową;
  • otwartym na własny rozwój osobisty i zawodowy.